Åsiktsmaskinen

Bilder ur föreställningen

Recensioner

”…rockig debatteater med humor, fart och fläkt.“ “…punktbelyser de luriga fällorna i omedvetenhetens mörker.“ “…en underhållande thriller. Snyggt och vältajmat…”

Pia Huss, DN

”När kroppsspråk och mimik får ta över visar skådespelarna prov på en imponerande tajming och känsla för humor. Det är också då, när inte allting uttalas, som det lämnas utrymme för publiken att tänka kritiskt, ifrågasätta och reflektera, forma egna insikter.”

Martin Holmström, Stockholms Fria

Om föreställningen

Manus: Ulf Evrén, Johan Ehn
Regi: Ulf Evrén
På scen: Carina Jingrot, Anders Jansson, Johan Ehn (I originaluppsättningen ingick även Isabelle von Saenger)
Scenografi/Kostym: Johan Ehn
Film/Animationer: Martin Wanngård
Ljud/Teknik: Rickard Folke
Ljusdesign: Mikael Tham
Producent: Johan Selander, Kerstin Svedeby
Foto: José Figueroa

Längd: ca 70 min
Målgrupp: åk 8-9, gymnasiet, vuxna
Spelperiod: 2013-2016

Med dina åsikter styr du ditt liv.
Med dina åsikter väljer du politiker, partners, varor och tjänster.
Frågan är: Vem styr dina åsikter?

Du möter över 1000 reklambudskap varje dag! Och lika många meddelanden från företag och myndigheter. En normal morgontidning innehåller minst 50 annonser. Dessutom kommer mycket av nyhetstexten inte från journalister utan från informatörer på olika företag. Miljontals kronor läggs ner, varje dag, på att få dig att tänka som just de vill.
Vilka är de? Hur går det till och vad är egentligen en åsikt? Vad tycker du?
Det är inte ofta vi får höra: “Du är bra precis som du är… Tänk själv… Lyssna på dig själv. Försök inte vara någon annan. Ta inte för givet att andras omdömen är bättre bara för att de presenteras som sanningar. Fråga vem som är avsändaren och vad de egentligen vill. Du kanske inte vill vara den som budskap och normer talar om för dig att vara”

ÅSIKTSMASKINEN är Teater Barbaras underhållande, upplysande och upprörande föreställning om påverkan och åsiktsbyggande. Genom kunskap om hjärnans funktioner, psykologisk betingning och retoriska figurer ägnar sig reklamare, politiker, opinionsbildare och konstnärer åt att få oss att tänka och känna som de vill. Vi frågar oss: Hur gör de? Vad gör de? Hur kan de få oss att rucka på vår moraliska kodex om vad som är rätt och fel? Och vad är det i våra hjärnor som gör att metoderna fungerar? Vi riktar oss främst till unga som står på tröskeln till det demokratiska deltagandet – och som redan är utsatta för mängder av information, påtryckningar, reklam och värvningar. Men föreställningen bör ses av alla som vill undersöka hur ÅSIKTSMASKINEN fungerar och därigenom skapa verktyg för att fatta mer medvetna och självständiga beslut.